29 mars 2011

Semlor i all ära.

Det här receptet tror jag kommer från en av mina finaste vänner som jag bodde tillsammans med då jag studerade. Min vän har en receptbok som jag gärna bläddrade i och därifrån tog jag detta enkla recept som kan varieras nästan oändligt. Man kan blanda i linfrön, solrosfrön, russin och ibland när jag har lust att baka underbart orange semlor lägger jag riven morot i degen. Baka små runda frukostsemlor, avlånga eller stora semlor att äta med soppa - helt enligt tycke, smak och det som finns i ditt skåp!

Min väns små semlor

ca 16 små semlor

50 gram smör
5 dl mjölk
50 gram jäst
1 msk socker / sirap / honung
ca 12-15 dl mjöl (blanda gärna vete- och grahamsmjöl. Mängden beroende på vilket sorts mjöl du använder och vad du annat tillsätter i degen.)
Enligt smak: linfrön, solrosfrön, riven morot, russin, vetekli, rågkli m.m.

Smält smöret i en kastrull.
Häll på mjölken och låt blandningen bli fingervarm.
Smula jästen i en bunke och häll den varma blandningen över.
Tillsätt socker/sirap/honung och de övriga ingredienserna enligt ditt val. Arbeta in mjölet så degen blir smidig.
Dela degen och baka ut semlor i önskad form. Lägg dem på en plåt och låt jäsa i 15 minuter.
Grädda i 250 grader i ca 7 minuter. Låt svalna på galler.

Inga kommentarer: