29 juli 2012

Vardagspaj med tonfisk

Jag har inte uppdaterat på länge men det betyder inte att jag inte lagat mat och bakat! Speciellt nu under semestern har jag verkligen haft tid att satsa på matlagningen och bakningen istället för att "fuska" och köpa hem färdiglagat. För nu har jag haft tid. Men som alltid under semester vill man ju också göra annat än att stå i köket så här kommer några enkla recept som jag har tagit till då solen lockat mig ut ur köket.

Att ha något enkelt att ta till då man inte skulle ha tid eller ork att laga mat är en lättnad ibland och den här pajen är ett exempel på en sådan maträtt. Den passar bra till vardags och dessutom är den mycket god tycker jag och man kan variera den genom att garnera den med t.ex. räkor, ägg eller färsk klippt dill.

Tonfiskpaj

Pajdegen:
3,5 dl vetemjöl
15 gram smör
4 msk kallt vatten

Blanda pajdegen och tryck ut den i en form och förgrädda den i 200 grader i ca 10 minuter.

Pajfyllning:
2 burkar tonfisk
1 dl creme fraisché med örter / kvarg med örter
2-3 dl riven ost
2 ägg
0,5 dl finklippt gräslök
salt och peppar

Låt tonfisken rinna av och blanda den med creme fraisché / kvarg, ost, ägg och gräslök. Smaka av med salt och peppar. Lägg fyllningen i pajskalet och grädda i 175 grader i en halv timme. Garnera enligt egen smak och servera gärna med en fräsch sallad.


Pajtips! 
Tillsätt ett par matskedar linfrökross i degen - 
fint och prickigt och bra för magen.

Inga kommentarer: