13 februari 2011

Bokfynd.

Här om dagen traskade jag in helt spontant i en av mina favoritbutiker här i stan och de råkade ha bokrea. Jag hittade en hel del som jag gärna skulle ha burit med mig hem, men en bok jag inte kunde låta bli att köpa (och som var säkert över hälften billigare än vanligt) var Tillsammansmat - allt du behöver för att våga bjuda (2007, red. Anna Braw, Libris).

Den här boken hör till en bokserie som jag har fattat tycke för, i min receptboksamling finns redan Brödglädje, som jag hittat en hel del inspiration ur. Dessa receptböcker är väldigt annorlunda än vanliga, för förutom en massa lättlagade recept så finns det också berättelser och minnen av personer som velat dela med sig av sina matupplevelser och så en massa fina bilder, ordspråk och citat. Tillsammansmat är en bok om måltidsgemenskap, den ger tips om mat du kan bjuda på och inspirera till att bjuda hem gäster.

(Bilden är hämtad från http://kyrkkaffe.libris.se/?p=118)

Ett citat ur boken:

Att bjuda hem folk på mat är lite som att motionera.
Gör man det sällan är det något att
fundera hur mycket som helst på,
och det är jobbigt och svårt under tiden fastän man egentligen
vet att det är roligt och bra,
och man är riktigt anfådd när allt är över.
Gör man det ofta är det inte särskilt svårt alls
- bara svårt att låta bli
.

Inga kommentarer: