18 februari 2011

Chocolate cupcakes with yogurtfrosting.

I måndags alla hjärtans-dagen till ära bakade jag cupcakes. Som den chokladvän jag är, så valde jag att göra cupcakes med kraftig chokladsmak och för att komplettera den mustiga chokladsmaken gjorde jag en krämig yogurtfrosting till. Jag rekommenderar att göra dessa muffins i en lite mindre modell eftersom de är så kraftiga i smaken.
Glad alla hjärtans dag i efterskott!

Chokladcupcaces i kladdkakestil med yogurtfrosting

2 ägg
2 dl socker
1 tsk vanlijsocker
50 gram smör
0,5 dl olja
1 dl ljus sirap
2 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
100 gram 70% mörk choklad


Frosting:
3 dl turkisk yogurt (10% fett)
1,5 dl vispgrädde
3-4 msk floursocker

2 tsk vanlijsocker
Eventuellt karamellfärg
Srössel

Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret och blanda i olja och sirap. Tillsätt i ägg-socker-smeten. Blanda de torra ingredienserna och tillsätt i smeten. Smält chokladen i vattenbad eller i micron under omrörning och blanda sedan i smeten, Fyll muffinsformar till 2/3 och grädda i 175 grader i 12-15minuter.

Till frostingen skall grädden vispas och sen kan alla övriga ingredienser blandas i. Få färg på frostingen med några droppar karamellfärg. Dekorera frostingen med hjälp av en tårtsprits på muffinsarna då de svalnat och strö över strössel.Muffinsarna kan förvaras i kylskåp tills frostingen stelnat.

1 kommentar:

Anonym sa...

va fina muffinsar!