15 februari 2011

Fransk fisksoppa.

Jag kokar ofta soppor på vardagskvällarna. Tycker det går enkelt och snabbt och man hinner pyssla med annat på sidan om då soppan puttrar sig klar på egen hand.

Fisksoppa på franskt sätt har blivit en av mina favoritsoppor, dels för att det är fisk i den ( försöker få med den nyttiga fisken mer i min matlagning) och för att det smakar så gott av alla kryddor! Soppan passar utmärkt med bröd till och det är nästan så att den är ännu godare dagen efter.

Fisksoppa på franskt sätt

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 bit selleri (jag brukar lämna bort sellerin för att jag aldrig lyckas komma ihåg att köpa den.)
1 morot
1 msk vetemjöl
2 msk olja (blandade vanlig olivolja med olivolja smaksatt med citron - rekommenderas!)
6 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 msk tomatpuré
2-3 potatisar (jag brukar ta 4-5 små)
300 gram marinerade regnbågsfilestrimlor eller en hel filé
1 dl skalade räkor (går bra med frysta)
2 msk cremé fraiche
1-2 tsk citronsaft
1 krm vitpeppar
2 krm timjan
dill eller gräslök


Skala och hacka löken och vitlöken. Skala rotsakerna och skär dem i tunna strimlor.
Hetta upp oljan i kastrullen och fräs rotsakerna med löken. Strö över vetemjöl och rör så det inte bildas klumpar. Tillsätt vattnet under omrörning, buljong och tomatpuré.
Skala och skär potatisen i strimlor och dela fisken i mindre bitar och tillsätt dem i soppan. Låt koka i 10-15 minuter.
Tillsätt räkorna, cremé fraiche, citronsaft och kryddor.



Bon Apétit!

1 kommentar:

Ida sa...

Det här lät gott! Jag har fått dille på soppor så roligt med ett nytt recept!